Na vaša pitanja odgovara logoped - defektolog Biljana Gvozdenović.
T: +381 (0)60 661 69 96bilja_gigic@yahoo.com
www.facebook.com/biljana.logoped
Ne verujte kada vam stručnjaci kažu da ste došli prerano. Dođite ranije! Logoped – defektolog Biljana Gvozdenović diplomirala je na Defektološkom fakultetu logopedski smer. Radno je angažovana u Udruženju za pomoć MNRO Smederevo u Dnevnom boravku "Sunce" na radnom mestu defektolog-logoped već skoro jednu deceniju i već godinu dana radi kao logoped u školi "My Sunshine". Svojim toplinom i velikim iskustvom, uspela je da pomogne velikom broju dece koji i nakon uspešnog završenog logopedskog tretmana, žele i dalje da idu i da provode vreme sa njom.
Kako pomoći roditeljima? - roditelji mogu da postave pitanja vezana za govorno-jezički razvoj svog deteta - Produkcija i razumevanje govora predstavljaju složene mentalne funkcije koje su od izuzetnog značaja za naš psihički razvoj, te priprema za njih počinje već rođenjem deteta. Mi ne možemo da ne komuniciramo. - Pravilan razvoj jezika uključuje odsustvo patologije vezano za više psihičke funkcije i moždano funkcionisanje sa jedne i rane jezičke stimulacije, ranog podsticanja komunikacije sa druge strane. - Predrasuda je da se logoped bavi samo korekcijom finesa u artikulaciji. Logoped radi i na ranoj govornoj stimulaciji, na javljanju i razvoju govora, na bogatstvu rečnika i na mnogim drugim aspektima govorno-jezičkog razvoja. - Uz to, kako je jezik pratilac misaonih procesa, rad logopeda izlazi iz spektra korekcije govorno-jezičke patologije i ulazi u opšte osposobljavanje deteta za raznovrsne životne situacije. Važno je da roditelji shvate i prepoznaju problem svog deteta u izgovoru, da ne čekaju da samo od sebe prođe i da se uz pomoć stručnjaka –logopeda na vreme krene sa logopedskim tretmanom.
Prepustite profesionalcima da na vreme prepoznaju govorno-jezički problem i podstaknu vaše mališane na pravilan govor.
- Poštovana Boyanna,
Niste napisali kojim glasovima dete supstituiše k i g? U svakom slučaju, moja preporuka bi bila da posetite logopeda koji će vam pokazati vežbice da se automatizuju dati glasovi i nauči glas R. Ne mogu da vam opisujem način izvođenja datih vežbica, mnogo je delotvornije ako se pokažu.
Srdačan pozdrav
- Nemojte čekati, već se obavezno obratite logopedu, ako živite u Beogradu idite u Zavod za psihofiziološke poremećaje govora u Kralja Milutina, mislim da je br 52. Uput Vam može dati izabrani pedijatar i tamo ćete dobiti kompletnu procenu stanja i logopeda koji će raditi sa detetom.
Srdačan pozdrav
- Poštovana,
Moj savet je da sa detetom što više radite na poboljšanju razumevanja, a produkcija reči će se javiti, ne brinite za to. Koristite dečije knjižice, najbolje da počnete od domaćih životinja i postavljajte pitanja - pokaži gde je ...... maca, kuca..., zatim uvodite način oglašavanja pomenutih životinja i tražite da Vas dete imitira dok oponašate date životinje. Sve što radite, radite kroz igru, jer Vaše dete jos nema 2 godine tako da ne možete ni očekivati neki bogat fond reči.
Srdacan pozdrav
- Postovana Aurora,
Probaću malo da Vas umirim, jer se oko treće godine javlja tzv. fiziološko ili tranzitivno mucanje. Kao što pretpostavljate, prolaznog je karaktera i može se reći da je to jedna faza u govorno - jezičkom razvoju. Zašto se javlja? Taj period predstavlja vreme kada mozak deteta prima mnogo informacija koje ne mogu da se obrade, mnogo je utisaka koji dolaze iz spoljašnje sredine koji se takođe ne mogu obraditi, ni iskazati rečima. Vi ste jako lepo postupili prema detetu, probajte da ne obraćate pažnju i jednostavno ignorišete problem i ovakav tip mucanja spontano prolazi. Međutim, ukoliko obraćate pažnju, govorite drugima o prisutnom problemu pred detetom, ispravljate ga i uz to postoji genetska predispozicija, ovakav tip mucanja može prerasti u ozbiljan problem.
Srdacan pozdrav
- Ne brinite, ako je dete izolovano uspelo da pravilno artikulise glas L počeće uskoro i da ga koristi u svakodnevnom govoru. Ponavljajte s njim reči kod kojih je glas L na pocetku, u sredini i na kraju reči i automatizovaće se glas.
primeri> lak, lav, lan, lako, lepo, leti, lema....
pola, kola, kula, nula, nela, sela, cela....
hol, pol, mol, bol, hotel, motel....
- Bez brige, neka brblja za sad i na svom jeziku. Ako je dete prohodalo ranije, dešava se da razvoj govora bude malo odložen. Vi možete da što više imenujete, da pevate detetu kraće pesmice, da koristite kratke i jasne reči...i to je neki moj savet, naravno se do druge godine ništa ne promeni, obratite se logopedu.
- Ako je logoped napisao da Vase dete ima disfaziju, morate se za dalji rad obratiti logopedu jer disfazija zahteva duži i temeljniji rad sa stručnjakom koji Vi možete nastaviti kod kuće. Kao što sam u predhodnom odgovoru napisala, to je razvojni problem koji se prevazilazi sazrevanjem, ali može da se desi da se u školskom periodu jave teškoce sa čitanjem (disleksija) i pisanjem (disgrafija) i da dete počne da uviđa svoj problem i počne da se povlači u sebe, što je priznaćete, jako loše. Zato, potražite logopeda i krenite da vežbate!
- Razvojna disfazija je razvojni jezički poremećaj (kad kažemo - razvojni mislimo na to da je inteligencija očuvana, da sluh nije oštećen i da nema govora o postojanju elemenata autističnog spektra i da se uz rad sa logopedom i razvoj koji sledi teškoće prevazilaze), odnosno nemogućnost i prisustvo teškoća u razumevanju i izražavanju govora, praćena nemogućnošću izgovora velikog broja glasova (dislalija), teškoćama u pamćenju reči, nepravilnoj upotrebi gramatičkih oblika (agramatizam) i opštoj nesposobnosti verbalnog izražavanja. Karakterišu je teškoće pri formiranju glasova, ali težište problema ne leži prvenstveno u glasovima već u nemogućnosti izgradnje jezičkog sistema teškoćama na fonološkom, morfološkom, sintaksičkom, leksičko-semantičkom i pragmatičkom nivou.
U kasnijem periodu, posle treće godine, ova deca imaju veliki broj glasova koje ne izgovaraju, zamenjuju ih drugim glasovima, ili ih nepravilno izgovaraju.
Reči, čije su značenje i usvojili, otežano izgovaraju, zamenjuju slogove, izgovaraju samo početne ili samo poslednje slogove. Usled toga, govor ove dece u celini može biti teže razumljiv za okolinu. Deca sa razvojnom disfazijom, teško usvajaju reči koje izražavaju apstraktne pojmove, ne razlikuju rod, teško usvajaju množinu, ne koriste vremena (prošlo, sadašnje, buduće), zamenice usvajaju znatno kasnije, ne koriste prideve, priloge, predloge i veznike.
Možete posumnjati da vaše dete ima razvojnu disfaziju ako: ima usvojen mali broj reči kojima zna značenje, slabo razume govor okoline i nerado govori, koristeći često „sopstveni jezik“ ili gestikulaciju u komunikaciji sa okolinom. Najvažnije je što ranije uočiti navedene smetnje i dete odvesti na pregled logopedu koji će na osnovu kliničke slike proceniti koji i kakav vid rehabilitacije treba primeniti.
- To je već pitanje na koje ne mogu da Vam dam precizan odgovor, jer sam svedok lepog i kvalitetnog rada i učenja engleskog jezika sa decom od tri godine, koja još uvek u većini slučaja ne izgovaraju pravilno sve glasove maternjeg jezika.
- Izgovorne norme
1-2 A, O, E, M, P, B
2-3 I, U, J, T, D, K, G, N, NJ, V, F, H
3-6 – 4,6 S, Z, C, Š, Ž, L
4-6 – 5 Ć, Č, DŽ, Đ, LJ, R
To su pravila, odnosno izgovorne norme za određene glasove, naravno često bude nekih odstupanja pa ako je dete napunilo 6 godina, a ne izgovara sve glasove pravilno, potrebno je da se obratite logopedu.